Siirry pääsisältöön

Best of Both Worlds – Kokemusasiantuntijakoulutuksen järjestäminen yhteistyössä oppilaitosten kanssa



Kokemusasiantuntijuuden laajentuessa kasvaa paradoksaalisesti sekä paine koulutusten yhdenmukaisuuteen että monimuotoisuuteen. Erilaisia kokemusasiantuntijakoulutuksia järjestetään ansiokkaasti sekä järjestöissä, hyvinvointialueilla että oppilaitoksissa. Järjestökoulutusten vahvuuksia ovat esimerkiksi kohderyhmän tunteminen, mahdollisuus pieniin opetusryhmiin, tuttuun toimintaympäristöön ja yksilöllisiin oppimispolkuihin. Järjestöissä ja hyvinvointialueilla on mahdollista luoda myös saumaton polku kokemusasiantuntijalle koulutuksesta kokemustoimintaan – ja sen yli. 


Järjestöissä kuitenkaan harvoin on resurssia oppilaitostasoiseen koulutuksen laadunhallintaan. Useat sosiaali- ja terveysalan järjestöt toimivat myös STEA:n rahoituksella, jota ei ole tarkoitettu tutkintoon johtavan koulutuksen järjestämisen (tai edes sen oppimisympäristönä toimimisen) tukemiseen. Harvat järjestöt ovat myöskään vieneet koulutustaan Koski-järjestelmään opintokeskusten kanssa kanssa tehtävän yhteistyön kautta, jonka jälkeen järjestön koulutuksesta olisi mahdollista kirjata vapaan sivistystyön opintosuorituksia omaan Opintopolkuun. 


Ammatillisten oppilaitoksen järjestämästä Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinnon osan "Kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana toimiminen” suorittamisesta saa 20 osaamispisteen laajuisen todistuksen. Oppilaitosten koulutuksesta vastaavat opettajat, joilla on pedagoginen pätevyys ja oppilaitoksen rakenteiden tuki. ”Kokemusasiantuntija”-nimike ei kuitenkaan edelleenkään ole sidottu mihinkään tiettyyn koulutukseen, ei edes kyseiseen tutkinnonosaan. Kaikki kokemusasiantuntijat eivät myöskään koe tarpeelliseksi tai ajankohtaiseksi suorittaa ammatillisia opintoja ja jossakin järjestöissä koulutukset sisältävät tärkeitä ainutlaatuisia elementtejä juuri oman järjestön tehtävien kannalta. Kokemusasiantuntijakoulutuksen vieminen yksinoikeudella oppilaitoksiin takaisi kyllä jossakin määrin laadun, mutta toisaalta siinä olisi vaarana menettää myös arvokkaita matalan kynnyksen järjestökoulutusten etuja. 

 

Mix it all together, oh yeah

It's so much better!


Entä, jos ei tarvitsisikaan valita järjestöjen, hyvinvointialueiden ja oppilaitosten koulutusten välillä?  Mitä, jos koulutusten vahvuudet olisivat askelmia samalla polulla, jolle kokemusasiantuntija voisi hypätä omista lähtökohdistaan ja jolla voisi edetä oman motivaationsa mukaan?


Raision seudun koulutuskuntayhtymä RASEKO järjestää 20 osaamispisteen kokemusasiantuntijakoulutusta yhteistyössä Varsinais-Suomen kokemusasiantuntijaverkoston (Turun A-Kilta, Turun Mielenterveysyhdistys ITU ja Varsinais-Suomen Sininauha ry) kanssa. Koulutuksessa on mukana opettaja sekä koulutettu kokemusasiantuntija. Koulutusaiheet nousevat tutkinnon osan ammattitaitovaatimuksista ja koulutuksen aikana tehdään vierailu yhteistyöjärjestöihin. Myös harjoittelu sekä ammattiosaamisen näyttö ovat mahdollista suorittaa yhteistyöjärjestöissä.


Irti Huumeista ry on järjestänyt puolestaan Suomen Diakoniaopiston kanssa läheiskokemusasiantuntijakoulutuksen valtakunnallisen verkkototeutuksen yhteistyöpilotin syksyllä 2023.  Koulutus toteutuu Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinnon tutkinnonosana ”Kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana toimiminen”. Vapaaehtoiset osallistuvat koulutukseen koulutussopimuksella Irti Huumeista ry:hyn. Irti Huumeista ry:n henkilöstölle koulutus on mahdollinen oppisopimuksella. Tutkinnonosan näyttö suoritetaan Irti Huumeista ry:n toiminnassa ja Irti Huumeista ry:n työntekijät toimivat kouluttautuvien työelämäohjaajina.


Ruotsinkielisen kokemusasiantuntijatoiminnan puolella on tehty yhteistyötä Axxell-oppilaitoksen kanssa. Järjestöt ovat valmentaneet kohti Axxellin ammattiosaamisen näyttöjä, joista on saanut 20 osp todistuksen. Vaasassa Ääni kokemusasiantuntijuudelle -hanke oli mukana käynnistämässä Vaasan Vamiaan 20 osp tutkinnon osan koulutusta.


Ammatillisen tutkinnon osa ei kuitenkaan ole ainut tapa toteuttaa kokemusasiantuntijakoulutusta yhteistyössä oppilaitosten kanssa. LAUREA Ammattikorkeakoulu on ollut kehittämässä KEIJO-mallia rikos- ja päihdetaustaisten kokemusasiantuntijuuteen Valo-Valmennusyhdistyksen ja Silta-Valmennusyhdistyksen kanssa. KEIJO-mallia vie valtakunnalliseksi parhaillaan Silta-Valmennuksen VEIJO-hanke. Vapaan sivistystyön puolella taas esimerkiksi Kokemustalo ry on järjestänyt koulutuksia Keravan opistossa.


Kokemuksesi on arvokas -hanke tukee koulutuksen laadun vahvistamista. Erilaisia keinoja siihen ovat esimerkiksi juuri oppilaitosyhteistyö, Koski-tietokanta ja PAIKKO-järjestelmä, jotka eivät sulje toisiaankaan pois. Tutkinnon perusteiden muotoinen PAIKKO-osaamistodistus helpottaa myös järjestöjen ja oppilaitosten yhteistyötä. Kokemuskoulutusten kenttä on moninainen, mutta hyödyntämällä erilaisia laadunhallintamenetelmiä ei moninaisuudessa tarvitse nähdä uhkaa.


Hannah Montanan sanoin: 

“You get the best of both worlds

Chill it out, take it slow /

Then you rock out the show

You get the best of both worlds”


Jos innostuit oppilaitosyhteistyön mahdollisuuksista, saat lisätietoa ja tukea Kokemuksesi on arvokas -hankkeelta. Ollaan yhteyksissä!



Siltoja rakennellen,

Jenni Nikkanen

Hankesuunnittelija

Kokemuksesi on arvokas -hanke


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Erään koulutuksen tarina - Kokemusasiantuntijakoulutuksen osallistuja kertoo

Hengittäkää rauhallisesti sisään ja ulos. Hengittäkää sisään ajatuksia, joita koette tarvitsevanne tänään. Puhaltakaa ulos ajatuksia, joista haluatte päästää irti. Päästän mielessäni irti häpeästä, liiallisesta analysoimisesta ja itsekriittisyydestä. Sisään hengitän lempeyttä, rauhaa sekä kykyä keskittyä hetkeen. Tämän maadoittumisharjoituksen myötä palaan mielessäni muistelemaan sitä, kuinka tällaisen maadoittumisharjoituksen ja fiilisringin jälkeen tuntui luontevalta sukeltaa omaan kokemukseen taiteen keinoin. Taidemenetelmät olivat todella monipuolisia ja oli erityisen tärkeää, että ryhmässä vallitsi lempeä ilmapiiri, jossa oli turvallista kokeilla omien rajojen mukaan myös sellaisia taidemenetelmiä, jotka tuntuivat itselle vaikeilta tai joissa koki olevansa huono. Usein taidemenetelmiä varten piti päättää joku tietty tapahtuma omasta tarinasta. Tapahtuman valitseminen tuntui itselle usein haasteelliselta, mutta lopulta se toi näkyväksi, mitkä tapahtumat omassa tarinassa ovat niitä ...

Vapaat vibat -taidenäyttely syntyi irti päästämisen teemasta

Anu Ipatti on yksi näyttelyn tilataideteoksen "Uusi tarkoitus" tekijöistä.   “Tänä syksynä sain osallistua Taiteen Sulattamon taidenäyttelyprojektiin. Projektin alkaessa jokainen sai kertoa, mitä toivoo kurssilta. Minun toiveeni oli luovan tekemisen lisäksi päästä rakentamaan näyttelyä oppiakseni, miten se tehdään. Projekti oli todella antoisa.  Sain tutustua uusiin, samanhenkisiin ihmisiin, nauttia luovasta työskentelystä flow-tilassa, jossa aika ja paikka katosivat ja toteuttaa tilataideteoksen yhdessä ryhmän kanssa. Työskentelyyn virittäytymisessä minulle toimi parhaiten tilassa liikkuminen liikuttaen kehoa itselle mieluisalla tavalla rauhallisen musiikin tahtiin ja sen jälkeen pysähtyminen valitsemaani asentoon päästäen irti päivän tapahtumista. Virittäytymisen jälkeen luova tekeminen lähti liikkeelle vaivattomasti, ja ideoita teokseen pulppusi päästä. Työstimme tilataideteosta neljän naisen voimin. Päätimme, ettemme liikaa kysy toistemme mielipiteitä siitä, mitä teokseen...

Toipujien oma Mielekäs Muutos - erään itseopiskelukurssin tarina

“Taiteen Sulattamon toiminta on todella tehnyt uusia aluevaltauksia”, huomasin ajattelevani, kun kirjauduin ensimmäistä kertaa valkoiseen, suorastaan askeettiseen oppimisympäristöön internetissä. Kaikki oli saanut alkunsa paria vuotta aikaisemmin erään kokemusasiantuntija Tim Saarisen ajatuksesta ja tässä sitä oltiin; luomassa jotain uutta jossain uudessa paikassa.  Käsillä oli Mielekäs Muutos -itseopiskelukurssi, jonka sisältöjä olimme kehittäneet yli vuoden ryhmiimme osallistuvien toipujien kanssa. Sisällöistä oli tullut niin hyviä, että halusimme kertoa niistä ja niiden tuomista hyödyistä koko maailmalle! Päädyimme aloittamaan kuitenkin koti-Suomesta ja kutsuimme mukaan ennakkoluulottomia testaajia. Materiaali ja tehtävät kannustivat oman elämän reflektointiin ja motivoivat tekemään muutoksia itsensä hyväksi. Testaajilla oli kaksi viikkoa aikaa tutustua kurssiin ja vastata palautekyselyyn. Kyselyssä kartoitettiin kokemuksia kurssin käytettävyydestä, rakenteesta, visuaalisesta il...