Pirkanmaan hyvinvointialue vastaanotti ensimmäisenä hyvinvointialueena vastuullisuuden sydän -merkin
Pirkanmaan hyvinvointialueen Asiakaskokemuksen ja osallistumisen vastuualueen tiimi sai ”Kokemuksesi on arvokas”-hankkeelta yhteydenoton, johon tartuimme mielenkiinnolla. Ensimmäisessä tapaamisessa kuulimme tärkeää tietoa kokemusasiantuntijakoulutuksesta ja millä tavoin kokemusasiantuntijatoiminnan vastuullisuutta edistetään hankkeen suomin mahdollisuuksin. Olimme vaikuttuneita ja vakuuttuneita, että laatimamme toimintamalli hyvinvointialueemme käyttöön on vastuullinen ja joustava sekä edistää kokemusasiantuntijuuden käyttöönottamista laajemmin kaikilla tehtävä-alueilla. Pirkanmaan hyvinvointialue ei kouluta kokemusasiantuntijoita, mutta koulutus- tai valmennuskokonaisuus olisi varteenotettava mahdollisuus järjestää erilaisten asiakasryhmien tarpeisiin räätälöityjä asiantuntijoita tukemaan toimintaa yhdessä ammattilaisten kanssa.
Olimme ilahtuneita, kun meille myönnettiin Vastuullisuuden sydän-merkki hyvinvointialueista ensimmäisten joukossa. Tämä on meille hieno tunnustus ja kannustaa jatkamaan kokemusasiantuntijuuden tutuksi tuomisen parissa entistäkin tiiviimmin!
Hyvinvointialueet elävät suurien muutosten keskellä
Haasteita on kehittää asiakkaiden tarpeisiin vastaavia palveluita, kun samanaikaisesti resurssit niukkenevat. Digitaaliset palvelut lisääntyvät ja palveluita tuotetaan monitahoisemmin. Muutokset tapahtuvat monella tasolla, kun väestö ikääntyy ja palvelun tarve kasvaa, syntyvyys on laskussa ja työvoiman saatavuudessa on haasteita. Toisaalta kokemustiedon merkitys on samanaikaisesti kasvanut ja ymmärrys lisääntynyt. Kokemusasiantuntijatoiminta voidaan nähdä myös uudenlaisena kumppanuutena, jolla on vaikutusta järjestelmän rakenteellisiin muutoksiin muun muassa vaikuttamalla prosesseihin, päätöksentekoon ja asiakkuuteen yhdistettyjen ennakkoluulojen vähenemiseen.
Kokemusasiantuntijaksi kasvamisen polku syntyy omakohtaisten kokemusten perusteella
Yllättävä sairastuminen tai haasteellinen elämäntilanne voivat koskettaa meitä jokaista elämän varrella. Ne voivat syrjäyttää tutuista sosiaalisista verkostoista, kuten työelämästä, opinnoista tai muista tärkeistä yhteisöistä. Kokemusasiantuntijaksi kasvetaan omien kokemusten kautta, jolloin prosessi pitää sisällään uuden asian kohtaamista, erilaisten palveluntarpeiden huomioimista, omakohtaista palvelujen käyttämistä, erilaisten järjestelmien ja byrokratian viidakon opettelua, toipumista sekä kuntoutumista.
Meillä on aina enemmän vaihtoehtoja toimia vastuullisemmin kuin yleensä näemme
Kokemusasiantuntijatoiminta mahdollistaa parhaimmillaan matalan kynnyksen tukipalveluita, jonka avulla voidaan auttaa ja tukea asiakkaita sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa sekä osallistaa ja kehittää palveluita asiakasta ja palvelun käyttäjää kuunnellen. Pirkanmaan hyvinvointialueen kokemusasiantuntijatoimintaan on laadittu työn tueksi ohjeistusta, jossa tuodaan esiin, miten kokemusasiantuntija kohdataan sekä eettiset ohjeet yhteistyöhön, jossa kahdeksan eri kohdan kautta varmistetaan avointa vuorovaikutusta ja molemminpuolista kunnioittavaa kohtaamista kokemusasiantuntijan ja organisaation henkilökunnan sekä asiakkaiden kanssa. Pirkanmaan hyvinvointialueen kokemustoiminnan eettiset ohjeet.Eettiset ohjeet on laadittu yhdessä eri järjestöjen ja PirSOTE-hankkeen kanssa.
Vastuullisuutta on myös se, että kokemusasiantuntijoilta ei kysytä pelkästään mielipidettä sosiaali- ja terveyspalveluiden sisällöstä vaan heidät otetaan aidosti mukaan tuottamaan ja kehittämään uusia palveluja. Tähän pyrimme vastaamaan Pirkanmaan hyvinvointialueen yhteistyössä laaditulla toimintamallilla sekä toimintaa tukevalla ohjeistuksella ja aktiivisella viestinnällä, erityisesti nyt Pirkanmaan hyvinvointialueen henkilöstölle, jotta kokemusasiantuntijuus kasvaa osaksi arkea.
Katri Lindberg, suunnittelija,
Asiakaskokemuksen ja osallistumisen vastuualue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Pirha
Pirkanmaan hyvinvointialueella asuu yli puoli miljoonaa asukasta 23 kunnan muodostamalla alueella. Pirkanmaan hyvinvointialue lukeutuu lisäksi alueen suurimpiin työnantajiin ja se työllistää noin 20 000 hyvinvoinnin ja pelastustoimen osaajaa. Vaikka hyvinvointialueemme on maakuntana laaja ja asukasmäärältään suurin, emme halua kuitenkaan olla kankeita, vaan löytää ketteriä mahdollisuuksia parantaa ja kehittää alueemme asukkaiden hyvinvointia erilaisia osallistumisen menetelmiä hyödyntäen. Kokemusasiantuntijatoiminta on yksi asiakasosallisuuden toimintamuoto, jossa asiakkaiden kokemukset ja osallistuminen ovat lähtökohtana.
Kommentit
Lähetä kommentti