Kun kääntyy maanantaiaamuna Runeberginkadulta
Tunturikadulle, Sulattamon teatteriväen tunnistaa jo kaukaa: isokokoinen
nuorimies pipo silmillä, 20-luvun pikkuruinen dramaattinen diiva, Prinssi
Kultakutri, jolta puuttuu vain kruunu. Sakean tupakansavun ja kahvimukeista
nousevan höyryn läpi näkyy hymyileviä kasvoja, kaikki tervehtivät samaan aikaan,
sormet harovat toisiaan tervehdykseksi.
Kahvi on tärkeää. Siitä aloitetaan, siihen palataan tauolla.
Termoskannu on kiivaassa käytössä, joku konttaa tiskin takana etsimässä
lusikoita. Ryhmän älykkö on saanut pahvimukinsa, asettunut rentoon asentoon
sohvan nurkkaan ja kommentoi nyt sieltä maailman menoa kielitieteestä
päivänpolitiikkaan, piirtää laajoja kaaria, poraa aukkoja todellisuudesta
toiseen. Joku näyttää huonolta, kokoaa itseään syrjässä takki auki silmät
suljettuina.
Puolikuun sali on hämärä ja karu, tuolit on koottu
sekalaisiin pinoihin seinien viereen. Jaana aloittaa lämmittelyn:
tunnustellaan, mitä oma kroppa sanoo tänä maanantaina. Nitisee ja natisee,
sanoo toinen ohjaaja mutta jatkaa hartioiden pyörittelyä niin kuin muutkin. Pariharjoituksessa
kosketetaan toisen nenää, niskaa, pohjetta. Aluksi kosketus aiheuttaa vain
pienen väkinäisen värähdyksen, lopulta jotkut parit intoutuvat outoon tanssiin,
jossa toinen yllyttää, toinen kertoo tarinaa.
Siirrytään häpeäkohtauksiin. Niitä on tahkottu koko kevät,
häpeämielentilaan pääseminen sujuu ryhmältä helposti. Jonkun kohtauksessa on
pitkä yksinpuhelu tai kuviteltu dialogi, joku ei sano sanaakaan. Mies tunnustaa
puhelimessa tyttöystävälleen lähteneensä illalla ravintolasta toisen naisen
matkaan. Katsojat eivät ole uskoa silmiään: hän itkee oikeasti, saa pakit ja lysähtää
häpeänsä voimasta betonilattiaan. Nainen värjää tukkansa liilaksi ja tuskailee
sitten miten voi lähteä tämän näköisenä psykoterapiaan, siihen minää
korjaavaan. Kolmas esiintyjä tulee pälyillen näyttämölle, tuikkaa talon nurkan
palamaan ja pakenee juosten paikalta. Mustatukkainen diiva käärii paitansa ja
heittäytyy Shakiran rooliin. Kun yksi palaa paikalleen, toinen on jo valmiina
omaan kohtaukseensa. Yleisö vastaa.
Nuori nainen istuu hiukan etäämmällä muista. Hän ei
osallistu nilkanpyöritykseen eikä pariharjoitukseen eikä astu kohtauksineen
toisten eteen, hymyilee vain joskus sisäänpäin. Pieneen muistikirjaan syntyy
merkintöjä. Kotiin päästyään hän lähettää käsikirjoittajalle 19 sivua tekstiä.
Kommentit
Lähetä kommentti