Siirry pääsisältöön

Ensimmäinen viikko NAINEN 100 ohjaajan silmin "Muista kastelukannu"

Herään aamulla ajatukseen muista kastelukannu!

 Maanantaina  alkoi vihdoin  harjoituskausi ja sadan naisen tarinoita on alkanut elää näyttämöllä tekstinä, liikkeinä tunteina.

Kuva:Anssi Taavitsainen


Ohjaajana tajunut käsikirjoituksen muodon olevan haastava, sisälloltä merkittävä, erittäin vaikeasti draamallisesti käsiteltävä. Koska draaman kaarta ei ole, eikä ole valmista farssia mitä harjoitella. Ensimäisen päivän tunteet olivat, pelon sekaisia, epävarmoja ohjaajana olenko ottanut tekstiin oikeanlaisen suunnan. Osaanko käsitellä tarinaa niin että, siihen puhalletaan niiden tarinoiden naisten henki joka taustalla on. Ehkä se on jollain tavalla teoksen ydin, miten kolme naista saa hengittämään näiden sadan naisen tarinaa.

Harjoituksissa teksti on kuin sipuli, jossa ohuita, paksuja kerroksia joita kuoritaan auki jotta saadaan näyttämölle teksitin sydän ja se henkki joka sieltä, ytimestä puhaltuu eloon. Teksti käsittelee koko ihmis elämän erilaisia tapahtumia, tunteita ja vivahteita joita voi elämän aikana olla. Vahvoja tunteita, kokemuksia, iloa, rakkautta, surua, rikkinäisyyttä, menetystä.

Tunnen kuitenkin, vahvasti että suunta on oikea. Sillä tänä aamuna heräsin ennen auringon sarastusta ajatuksiini. Mitä olen hajoituksissa tällä viikolla kokenut. Tunteita kyyneleet ovat nousseet silmiin, vesi herahtanut kielelle. Olen nauranut niin, että,en nähnyt eteeni veden valuessa silmistä. Olen ollut osana rakkaus tarinoita, elämää, arkea sitä kaikkea olen kokenut.

Tänä aamuna mielessäni myös liikkuu kokonaisena prosessina, mistä kaikki on alkanut keitä ihmisiä on tämän tarinan alku sysäyksissä mukana. Olen kiitollinen näille ihmisille jotka ovat, minua omilla ideoillaan ajatuksillaan tuoneet minulle impulsseja joiden avulla olen tässä kohdassa.

Alku räjähdyksen antoi tälläiselle teokselle Duha Elsayed jo muutama vuosi sitten. Minun ja hänen loputtomat keskustelut ajatuksen kulku tarinat ovat olleet tälle, se suuri alku räjähdys. Hän sai minut näkemään, että voisin ohjata jotain tämän kaltaista. Nyt juuri tässä hetkessä olen kiitollinen hänelle.

Samoin mietin että, miten onnekas olen kun ole törmäänyt juuri oikeisin ihmisiin jotka ovat, antaneet ideoita, kasvattaneet minua ohjaajana, tiputtaneet minut välillä korkealta ja kovaa. Ovat olleet vaikealla hetkellä tukenani. Ja Mikaela Mansikkala jonka kanssa ottaa se hetki ja sanoa että, sano jotain minne suuntaan pitää mennä, onks täs mitään  järkeä anna mulle näkemys. Sieltä tulee se muutama sana, joka asettaa jalat takaisin maahan ja nostaa minut takaisin seisomaan. Näitä ihmisiä on ja jokainen heistä on merkityksellin, minulle mutta nyt tässä hetkessä myös teokselle Nainen 100



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kokemustoiminnan monet kasvot: Surevan kohtaaminen

  Kokemuksesi on arvokas - hankkeen blogisarjassa “Kokemustoiminnan monet kasvot” esitellään eri organisaatioissa toimivia kokemusasiantuntijoita ja vertaisia. Sarjan tarkoituksena on tuoda esiin, kuinka monissa organisaatioissa ja monimuotoisena erilaista kokemustoimintaa järjestetään. Tässä ensimmäisessä osassa esittelemme Surevan kohtaaminen -toiminnassa vaikuttavan Tuijan.  Olen Tuija Udd-Manninen. Olen 37 vuotta ja teen kokemuspuheenvuoroja edustaen niin Nuoret Lesket kuin Surunauha -järjestöäkin. Olen toiminut kokemusasiantuntijana vuodesta 2022 lähtien. Mielestäni tärkein ja arvokkain oppi käymästäni kokemusasiantuntijakoulutuksesta oli, että puheenvuoroa tehdessä saa ja pitääkin olla oma itsensä.  Kokemuskentällä olen tehnyt puheenvuoroja liittyen työelämään, lasten surusta sekä mitä läheisen itsemurhan kokeminen vie ja tuo omasta elämästä. Olen ollut mukana muutamassa projektissa, jossa on kehitetty tiedon ja avun löytymistä surun keskellä. Puheenvuoropyynnöt olen usein

Best of Both Worlds – Kokemusasiantuntijakoulutuksen järjestäminen yhteistyössä oppilaitosten kanssa

Kokemusasiantuntijuuden laajentuessa kasvaa paradoksaalisesti sekä paine koulutusten yhdenmukaisuuteen että monimuotoisuuteen. Erilaisia kokemusasiantuntijakoulutuksia järjestetään ansiokkaasti sekä järjestöissä, hyvinvointialueilla että oppilaitoksissa. Järjestökoulutusten vahvuuksia ovat esimerkiksi kohderyhmän tunteminen, mahdollisuus pieniin opetusryhmiin, tuttuun toimintaympäristöön ja yksilöllisiin oppimispolkuihin. Järjestöissä ja hyvinvointialueilla on mahdollista luoda myös saumaton polku kokemusasiantuntijalle koulutuksesta kokemustoimintaan – ja sen yli.  Järjestöissä kuitenkaan harvoin on resurssia oppilaitostasoiseen koulutuksen laadunhallintaan. Useat sosiaali- ja terveysalan järjestöt toimivat myös STEA:n rahoituksella, jota ei ole tarkoitettu tutkintoon johtavan koulutuksen järjestämisen (tai edes sen oppimisympäristönä toimimisen) tukemiseen. Harvat järjestöt ovat myöskään vieneet koulutustaan Koski-järjestelmään opintokeskusten kanssa kanssa tehtävän yhteistyön kautta

Kokemustoiminnan monet kasvot: Virike ry

Kokemuksesi on arvokas -hankkeen blogisarjassa “Kokemustoiminnan monet kasvot” esitellään eri organisaatioissa toimivia kokemusasiantuntijoita ja vertaisia. Seuravaaksi esittelemme Virike ry :n kokemusasiantuntijan, Heidin. "Olen Heidi, iältäni 46v, ja olen käynyt kokemusasiatuntijakoulutuksen Virike Ry:llä vuonna 2020 Mikkelissä. Olen koulutukseltani päihde- ja mielenterveystyön lähihoitaja, mutta ollut työkyvyttömyyseläkkeellä jo useita vuosia kroonisten kipujen, masennuksen, ja Ehlers-Danlosin syndrooman takia. Arvokkain oppi, jonka sain kokemusasiantuntijakoulutuksesta oli se, että olen ihmisenä tärkeä. Omalla sairastumiskokemuksella on merkitystä, se ei ole mennyt hukkaan. Sain siitä hyvän työkalun, jolla voin auttaa esim. terveydenhuollon ammattilaisia ja opiskelijoita laajentamaan ajattelutapojaan koskien meitä sairastuneita. Lisäksi koulutus poisti sitä valtavan suurta häpeää, jota koin todella pitkään sairastumisestani.  Olen käynyt kertomassa tarinaani kouluilla opiskel