Siirry pääsisältöön

Puuttuva palanen

 Olisipa joku keino saada kokemusosaamista jalostavista koulutuksista yhteismitallisia ja keskenään vertailukelpoisia, vaikka koulutusten sisällöt, laajuudet ja menetelmät vaihtelisivat. Voitaisiinpa koulutuksista laatia yhdenmukaisia osaamistodistuksia huolimatta koulutusten eroavaisuuksista. Pystyttäisiinpä nykyisten laadukkaiden koulutusten laatu todentamaan ja laadunhallintaan tarjoamaan matalan kynnyksen välineitä.

On, voidaan ja pystytään: Kokemuksesi on arvokas -hanke on saattanut löytää ratkaisevan puuttuvan palasen: PAIKKO!



Paikko on suomalainen osaamisen tunnistamisen järjestelmä, joka juhli juuri 10-vuotissyntymäpäiväänsä. Paikon avulla havainnoidaan toiminnan (kuten esimerkiksi koulutusten tai ohjaustyön) sisältämiä oppimisen mahdollisuuksia ja osaamista järjestelmällisesti. Paikko perustuu valtakunnallisten tutkintojen perusteisiin ja se sisältää työkalut niin oppimisympäristöjen tunnistamiseen kuin osaamistodistusten laatimiseenkin.


Paikko-järjestelmään saatiin vuoden 2023 alussa myös Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinnon osan ”Kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana toimiminen” (20 osp) ammattitaitovaatimukset, jonka jälkeen erilaisia kokemusasiantuntija-, kokemustoimija- ja kokemusosaajakoulutuksia on mahdollista arvioida suhteessa näihin tutkinnon osan tavoitteisiin. Kun ulkopuolinen asiantuntija on tunnistanut paikallisen koulutuksen osaamisen kehittämisen mahdollisuudet, niistä tehdään julkinen raportti, jonka pohjalta kouluttaja voi laatia osaamistodistuksia. Koulutuksen järjestäjille Paikko tarjoaa mahdollisuuden todentaa oman koulutuksen laatua ja hyödyntää sitä esimerkiksi koulutusten markkinoinnissa. Malli ei kuitenkaan sulje pois myöskään koulutusten paikallisia painotuseroja tai opintosisältöjä tutkinnon osan tavoitteiden lisäksi.

Kouluttautujan kannalta Paikko-järjestelmässä on useita hyötyjä.

Kouluttautujan kannalta Paikko-järjestelmässä on useita hyötyjä. Julkisten oppimisympäristöraporttien avulla on helpompi etsiä itselle sopivia koulutuksia. Valtakunnallisesti vertailukelpoiset osaamistodistukset helpottavat oman osaamisen markkinointia ja niiden avulla voi halutessaan täydentää omaa osaamista eri koulutuksista. Myös toimeksiantojen tilaajille ja oppilaitoksille osaamistodistukset kertovat selkeästi, mitä koulutus on sisältänyt.

Paikko on otettu verkostossa vastaan avoimesti ja positiivisesti.

Paikko on otettu verkostossa vastaan avoimesti ja positiivisesti. Malli on saanut kiitosta joustavuudestaan ja vertailukelpoisten osaamistodistusten merkityksestä erityisesti koulutuksista valmistuville kokemusasiantuntijoille. Kokemuksesi on arvokas -hanke on löytänyt ensimmäiset innokkaat kokemusasiantuntijakouluttajat, jotka ottavat Paikon käyttöön vuoden 2023 alussa. Ensimmäistä pilottimalleista saadaan arvokasta tietoa, jonka avulla hiotaan yhteistyössä toimintamallia valmiiksi toisen aallon laajempaa levitystä varten. Paikko-järjestelmän valmis pohja koulutusten yhteismitallistamiseen ja laadunhallintaan vapauttaa hankkeen resurssia koulutusten käytännön kehitystyön tukemiseen. Odotammekin innolla tulevaa, jolloin pääsemme kehittämään yhdessä!


        Kokemuksesi on arvokas -hanketiimi


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kokemustoiminnan monet kasvot: Surevan kohtaaminen

  Kokemuksesi on arvokas - hankkeen blogisarjassa “Kokemustoiminnan monet kasvot” esitellään eri organisaatioissa toimivia kokemusasiantuntijoita ja vertaisia. Sarjan tarkoituksena on tuoda esiin, kuinka monissa organisaatioissa ja monimuotoisena erilaista kokemustoimintaa järjestetään. Tässä ensimmäisessä osassa esittelemme Surevan kohtaaminen -toiminnassa vaikuttavan Tuijan.  Olen Tuija Udd-Manninen. Olen 37 vuotta ja teen kokemuspuheenvuoroja edustaen niin Nuoret Lesket kuin Surunauha -järjestöäkin. Olen toiminut kokemusasiantuntijana vuodesta 2022 lähtien. Mielestäni tärkein ja arvokkain oppi käymästäni kokemusasiantuntijakoulutuksesta oli, että puheenvuoroa tehdessä saa ja pitääkin olla oma itsensä.  Kokemuskentällä olen tehnyt puheenvuoroja liittyen työelämään, lasten surusta sekä mitä läheisen itsemurhan kokeminen vie ja tuo omasta elämästä. Olen ollut mukana muutamassa projektissa, jossa on kehitetty tiedon ja avun löytymistä surun keskellä. Puheenvuoropyynnöt olen usein

Kokemustoiminnan monet kasvot: Virike ry

Kokemuksesi on arvokas -hankkeen blogisarjassa “Kokemustoiminnan monet kasvot” esitellään eri organisaatioissa toimivia kokemusasiantuntijoita ja vertaisia. Seuravaaksi esittelemme Virike ry :n kokemusasiantuntijan, Heidin. "Olen Heidi, iältäni 46v, ja olen käynyt kokemusasiatuntijakoulutuksen Virike Ry:llä vuonna 2020 Mikkelissä. Olen koulutukseltani päihde- ja mielenterveystyön lähihoitaja, mutta ollut työkyvyttömyyseläkkeellä jo useita vuosia kroonisten kipujen, masennuksen, ja Ehlers-Danlosin syndrooman takia. Arvokkain oppi, jonka sain kokemusasiantuntijakoulutuksesta oli se, että olen ihmisenä tärkeä. Omalla sairastumiskokemuksella on merkitystä, se ei ole mennyt hukkaan. Sain siitä hyvän työkalun, jolla voin auttaa esim. terveydenhuollon ammattilaisia ja opiskelijoita laajentamaan ajattelutapojaan koskien meitä sairastuneita. Lisäksi koulutus poisti sitä valtavan suurta häpeää, jota koin todella pitkään sairastumisestani.  Olen käynyt kertomassa tarinaani kouluilla opiskel

Best of Both Worlds – Kokemusasiantuntijakoulutuksen järjestäminen yhteistyössä oppilaitosten kanssa

Kokemusasiantuntijuuden laajentuessa kasvaa paradoksaalisesti sekä paine koulutusten yhdenmukaisuuteen että monimuotoisuuteen. Erilaisia kokemusasiantuntijakoulutuksia järjestetään ansiokkaasti sekä järjestöissä, hyvinvointialueilla että oppilaitoksissa. Järjestökoulutusten vahvuuksia ovat esimerkiksi kohderyhmän tunteminen, mahdollisuus pieniin opetusryhmiin, tuttuun toimintaympäristöön ja yksilöllisiin oppimispolkuihin. Järjestöissä ja hyvinvointialueilla on mahdollista luoda myös saumaton polku kokemusasiantuntijalle koulutuksesta kokemustoimintaan – ja sen yli.  Järjestöissä kuitenkaan harvoin on resurssia oppilaitostasoiseen koulutuksen laadunhallintaan. Useat sosiaali- ja terveysalan järjestöt toimivat myös STEA:n rahoituksella, jota ei ole tarkoitettu tutkintoon johtavan koulutuksen järjestämisen (tai edes sen oppimisympäristönä toimimisen) tukemiseen. Harvat järjestöt ovat myöskään vieneet koulutustaan Koski-järjestelmään opintokeskusten kanssa kanssa tehtävän yhteistyön kautta