Siirry pääsisältöön

Suljettujen ovien äärellä – osallistujan kokemuksia projektista

Mistä kaikki alkoi?


Suljetut ovet -tapahtuman ideointi alkoi avointen ovien pohdinnasta. Aluksi vitsillä heitetty ajatus siitä, että kävijät suljettaisiinkin ulkopuolelle muuttui nopeasti viehätykseksi sisälle kurkistamisen ajatukseen. Mitä ovien takaa löytyisi, jos antaisimme ihmisille mahdollisuuden nähdä ulkoa sisäpuolelle, julkisesta yksityiseen? Idea sai konkretiaa, kun joku sai ajatuksen hyödyntää Taiteen Sulattamon isoja, avoimia ikkunoita, joista muodostuisi pimeässä syysillassa täydellinen näyttämö. 


Näin alkoi muodostumaan tapahtuma, jonka toteutumista varten oli tietenkin saatava esityksiä ja esitysten tekijöitä. Esitysten luominen päätettiin toteuttaa kurssin avulla. Esityksiä ikkunaan nimetyllä kurssilla pohtisimme suljettujen ovien teemaa ja antaisimme osallistujille mahdollisuuden luoda ikkunaan oman näköisiään esityksiä ammattilaisen johdolla. Tervetulleita olisivat kaikki Taiteen Sulattamon kävijät. 


Kun aloitin harjoitteluni Taiteen Sulattamolla, Esityksiä ikkunaan oli ensimmäinen asia, johon pääsin mukaan. Olin siis kurssilaisten kanssa samassa asemassa: pää täynnä kysymyksiä, mutta innoissani mahdollisuudesta tavata uusia ihmisiä ja päästä käyttämään luovuuttani. Kuten ehkä muitakin osallistujia, minuakin jännitti uuden asian äärelle asettuminen ja itseni alttiiksi laittaminen. Erityisesti heittäytyminen teatteriharjoitteisiin itselle tuntemattomien ihmisten edessä tuntui hermostuttavalta. Saimme kuitenkin nopeasti leikkimielisestä asenteesta kiinni ja harjoitteiden tekemisen ohella ryhmä myös tutustui toisiinsa luontevasti. 



Ideasta toteutukseen


Heti ensimmäisestä tapaamiskerrasta lähtien suljettujen ovien teema ja sen pohtiminen olivat läsnä tekemisessä. Teemana suljetut ovet on hedelmällinen ja tuottaa erilaisia mielikuvia esimerkiksi turvallisuudesta, turvattomuudesta ja julkisen ja yksityisen rajoista. Koska sen voi käsittää konkreettisesti tai symbolisesti, lähdimme omien esitystemme luomisen prosessissa liikkeelle siitä, mitä asioita sanaparista suljetut ovet tulee mieleen. Kirjoitimme siis muistilapuille sanoja tai lauseita, joita aiheen miettiminen synnytti ja asettelimme ne fläppitaulululle teemoitellen. Lopputulos oli laaja; taululla oli asioita suljetusta osastosta ja sensuurista rakkauden kuplaan. Suljetut ovet saattoivat merkitä rauhaa, turvaa ja mahdollisuutta olla oma itsensä tai vaihtoehtoisesti vaaraa, rajojen rikkomista ja itsensä tukahduttamista. Valitsimme fläppitaululta kaksi lappua sen mukaan, mikä juuri siinä hetkessä kiinnosti tai kutsui, ja aloimme kirjoittamaan vapaasti ajatuksenvirtaa lappujen perusteella. Näin loimme mahdollisen ensimmäisen version esityksestämme. 


Toisella tapaamiskerralla pääsimme ikkunoiden äärelle. Ymmärtääksemme millaisia ikkunat ovat esiintymistilana teimme pieniä, hetken kestäviä toimintoja, joita muut katsoivat ikkunan toiselta puolelta. Huomasimme, että vaikka “esitykset” saattoivat olla vain yksittäisen liikkeen mittaisia, rajattu tila ja lasin toiselta puolelta katsominen sai katseen liimautumaan esiintyjään ja teki kokemuksesta katsojalle vaikuttavan. Kokeilu herätteli samalla ideoita erilaisista tavoista käyttää hyväksi ikkunan lasista johtuvaa katkosta katsojan ja esiintyjän välillä. Esityksen äänisuunnittelussa on otettava huomioon, etteivät esiintyjien äänet kuulu katsojille. Toisaalta esimerkiksi huutaminen tai kovaan ääneen nauraminen saattoi kuulua lasin läpi, mikä loi voimakkaan vaikutelman kontrastina hiljaisuudelle. Ikkunasta sisään katsominen nostatti pintaan myös tapoja leikitellä sillä, kuka katsoo ketä. Entä jos esiintyjä katsoisikin suoraan yleisöön ja kääntäisi katsojan ja katsottavan roolit päälaelleen, millaisia tunteita se katsottavissa herättäisi? 


Esimakua projektin treeneistä

Mitä pidemmälle prosessissa menimme, sitä laajempana suljettujen ovien teema näyttäytyi. Kun joku ehdotti uutta esitysaihetta ja rupesi miettimään liittyykö se teemaan jouduimme joka kerta toteamaan “kyllä, kyllä se liittyy”. Kaikki kodin yksityisyydessä tehtävä, kaikki mitä ajattelemme ja koemme on muille suljettujen ovien takana. Avatessamme fyysiset ovet kotiimme tai symboliset ovet ajatuksiimme kutsumme toisen astumaan yksityisyyden rajan yli henkilökohtaiseen tilaamme. Lähtökohtaisesti uteliaina olentoina olemme kiinnostuneita juuri tästä rajan toiselle puolelle näkemisestä. Eikö esimerkiksi sosiaalisessa mediassa iso osa kiehtovuutta ole se, että pääsemme tirkistämään toisten elämiin? Tällä tematiikalla leikittelemme Suljetut ovet -tapahtuman esityksissä. Samalla tuomme toivottavasti sinunkin marraskuiseen iltaasi valoa ja maksutonta kulttuuria. Voi olla, että myös tämän yhä hieman hermostuneen harjoittelijan näette tapahtumassa ikkunan toisella puolella. Tervetuloa, nähdään Sulattamolla!


Tämän blogitekstin on kirjoittanut Sulattamon harjoittelija Milja Schildt (kuvassa).


Suljetut ovet -tapahtuma keskiviikkona 26.11.2025  klo 17–19 Taiteen Sulattamolla (Malmin raitti 17 A ja C). 
Lue lisää tapahtumasta nettisivuiltamme tästä linkistä.




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Erään koulutuksen tarina - Kokemusasiantuntijakoulutuksen osallistuja kertoo

Hengittäkää rauhallisesti sisään ja ulos. Hengittäkää sisään ajatuksia, joita koette tarvitsevanne tänään. Puhaltakaa ulos ajatuksia, joista haluatte päästää irti. Päästän mielessäni irti häpeästä, liiallisesta analysoimisesta ja itsekriittisyydestä. Sisään hengitän lempeyttä, rauhaa sekä kykyä keskittyä hetkeen. Tämän maadoittumisharjoituksen myötä palaan mielessäni muistelemaan sitä, kuinka tällaisen maadoittumisharjoituksen ja fiilisringin jälkeen tuntui luontevalta sukeltaa omaan kokemukseen taiteen keinoin. Taidemenetelmät olivat todella monipuolisia ja oli erityisen tärkeää, että ryhmässä vallitsi lempeä ilmapiiri, jossa oli turvallista kokeilla omien rajojen mukaan myös sellaisia taidemenetelmiä, jotka tuntuivat itselle vaikeilta tai joissa koki olevansa huono. Usein taidemenetelmiä varten piti päättää joku tietty tapahtuma omasta tarinasta. Tapahtuman valitseminen tuntui itselle usein haasteelliselta, mutta lopulta se toi näkyväksi, mitkä tapahtumat omassa tarinassa ovat niitä ...

Toipujien oma Mielekäs Muutos - erään itseopiskelukurssin tarina

“Taiteen Sulattamon toiminta on todella tehnyt uusia aluevaltauksia”, huomasin ajattelevani, kun kirjauduin ensimmäistä kertaa valkoiseen, suorastaan askeettiseen oppimisympäristöön internetissä. Kaikki oli saanut alkunsa paria vuotta aikaisemmin erään kokemusasiantuntija Tim Saarisen ajatuksesta ja tässä sitä oltiin; luomassa jotain uutta jossain uudessa paikassa.  Käsillä oli Mielekäs Muutos -itseopiskelukurssi, jonka sisältöjä olimme kehittäneet yli vuoden ryhmiimme osallistuvien toipujien kanssa. Sisällöistä oli tullut niin hyviä, että halusimme kertoa niistä ja niiden tuomista hyödyistä koko maailmalle! Päädyimme aloittamaan kuitenkin koti-Suomesta ja kutsuimme mukaan ennakkoluulottomia testaajia. Materiaali ja tehtävät kannustivat oman elämän reflektointiin ja motivoivat tekemään muutoksia itsensä hyväksi. Testaajilla oli kaksi viikkoa aikaa tutustua kurssiin ja vastata palautekyselyyn. Kyselyssä kartoitettiin kokemuksia kurssin käytettävyydestä, rakenteesta, visuaalisesta il...

Taide on kuin paras ystävä

Läheisyys on yksi keskeisistä ihmisyyden perustarpeista. Samalla se on myös tunne ja kokemus, jonka taustalla vaikuttavat ilmiöt ja osatekijät ovat monisyisiä ja siksi niin ihmeellisen mielenkiintoisia. Ryhmätoiminnoissamme Sulattamolla, kun keskustelemme läheisyyden tarpeesta, usein esiin nousee yksinäisyys. Yksinäisyys koetaankin ainakin jossain määrin läheisyyden vastakohdaksi, vaikka kirjallisuudessa puhutaan useimmin yhteenkuuluvudesta ja yhteisöllisyydestä yksinäisyyden vastakohtana. Läheisyys ja yksinäisyys ilmiöinä, kokemuksina, tunteina, ovat varsin samankaltaiset, jos niitä tarkastelee esimerkiksi kysymysten “missä”, “milloin” ja “miksi” kautta. Kumpaakin tunnetta koetaan yksin ja yhdessä muiden kanssa hetkittäin, kausittain, satunnaisesti tai jatkuvasti.  Taide on mainio läheisyyden kokemuksen lähde. Puhuttelevan musiikin, hyvän kirjan, lempikomedian tai vaikuttavan näyttelyn parissa voi kokea olonsa hyvinkin läheiseksi itsensä, taiteilijan, hahmojen tai niiden kymmenien...