Siirry pääsisältöön

Sulattamo Orjan Työpäiväkirja 3.2

Sulattamo Orjan Työpäiväkirja 3.2


Mitä ihmettä täällä tapahtuu? Olen ollut orjana jo yli kolme kuukautta! Aivan uskomatonta. Suorastaan käsittämätöntä. Mihin tämä aika oikein valuu?

Jos numeroa ihmettelette, yksi työpäiväkirja jäi tekstinä välistä. Koska se löytyy videona. En suosittele katsomaan sitä, sillä se on järkyttävää tekotaiteellista paskaa. Tosin ilman taiteellisuutta.

Viime viikko oli ja meni. Silloin ei ollut ihmeitä. Tosin suurin ihme oli juhannus, joka luonnollisesti tuotti paljonkin kaikenlaista jännää. Vähintäänkin jänniä olotiloja. Varmaan johtui erilaisista juomista. Olin siis selvä, mutta epäselvä. En siis ainakaan humalassa. Tai jos olin, älkää pomolle siitä mitään mainitko! Ja eihän kuntoutujat alkoholiin saa muutenkaan koskea. Vaikuttaisivat vain turhan normaaleilta!

Aika siis palaa johonkin. Pahemmin kuin minä auringossa. En siis ole järjestysnumeroista tai muistakaan enää täysin varma. Kun en ole varma koska viimeksi mitään olen kirjoittanutkaan.

Sponsori juttuja olen hoidellut. Teettänyt töitä, kun olen halunnut etsiä lisä apuja tuleville asioille. Ja saimmekin vaikka mitä taas. Tietsikoita, tulostimen, langattomia verkkoyhteyksiä jne yms jne yms. Taidan olla aika pro tässä hommassa. Tosin en ihmettele osaamistani. Kuka tahansa maksaa mitä tahansa, kunhan pääsevät nopeasti minusta eroon.

Tulevaisuus teettää tällä hetkellä 500 % enemmän töitä kun mikään normaali työtehtäväni. Kamalasti suunniteltavaa, kirjotettavaa, kehitettävää, sekä opittavaa. En ole koskaan aikaisemmin elämässäni (siis kertaakaan) pohtinut jopa vuodeksi eteenpäin elämääni. Saati tässä tapauksessa sekä elämääni, että työtäni ja siitä tulevia projekteja. Aika jännää hommaa silleen. Joutuu oikeasti miettimäänkin jotakin. Jopa kalenterin kanssa. Tähän asti kalenteri tarkoitti sitä laivojen kuvia sisältävää vihkosta seinällä jossa oli typeriä numeroita, jonka tehtäväksi jäi ne laiva kuvat. Kuka numeroista muutenkaan mitään tajuaisi. Tai siis nyt on pakko tajuta. Huomasin, että se laivoja sisältävä vihkonen oli kuitattu vuosiluvulla 2014. Kuinkakohan paljon ehdin siihenkin merkata tulevia asioita, ennenkuin ymmärsin olevani väärällä vuodella...

Tänään kävin toimistolla asentelemassa niitä sponsoreiden tukemia laitteita. Oli ihan mukavaa hommaa. Tekniikka on mennyt eteenpäin enemmän, kuin minä älyllisesti. Kaikenkaltaista uutta tilpehööriä nyt sitten Sulattamollekkin.

Tällä viikolla edessä vielä kamalasti oppitunteja ja pohtimista, sekä tietysti kirjoittamista. Ei nämä työt tekemällä lopu. Ainakaan siis vuoteen...

Seuraava päiväkirja kaiketi normaalisti taas perjantaina. Siihen asti: Se on moro!


Ps. Olen Taiteen Sulattamo Ry:ssä kuntouttavassa työtoiminnassa. En ole oikeasti orja tai pakotettu tähän. Rakastan ”työtäni”, sekä orjuuttani. Ainakin siksi, ettei pomoni piiskaa minua pahemmin. Tapahtumat, paikat, sekä henkilöt ovat todellisia, joskin fiktiolla höystettyjä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kokemustoiminnan monet kasvot: Surevan kohtaaminen

  Kokemuksesi on arvokas - hankkeen blogisarjassa “Kokemustoiminnan monet kasvot” esitellään eri organisaatioissa toimivia kokemusasiantuntijoita ja vertaisia. Sarjan tarkoituksena on tuoda esiin, kuinka monissa organisaatioissa ja monimuotoisena erilaista kokemustoimintaa järjestetään. Tässä ensimmäisessä osassa esittelemme Surevan kohtaaminen -toiminnassa vaikuttavan Tuijan.  Olen Tuija Udd-Manninen. Olen 37 vuotta ja teen kokemuspuheenvuoroja edustaen niin Nuoret Lesket kuin Surunauha -järjestöäkin. Olen toiminut kokemusasiantuntijana vuodesta 2022 lähtien. Mielestäni tärkein ja arvokkain oppi käymästäni kokemusasiantuntijakoulutuksesta oli, että puheenvuoroa tehdessä saa ja pitääkin olla oma itsensä.  Kokemuskentällä olen tehnyt puheenvuoroja liittyen työelämään, lasten surusta sekä mitä läheisen itsemurhan kokeminen vie ja tuo omasta elämästä. Olen ollut mukana muutamassa projektissa, jossa on kehitetty tiedon ja avun löytymistä surun keskellä. Puheenvuoropyynnöt olen usein

Best of Both Worlds – Kokemusasiantuntijakoulutuksen järjestäminen yhteistyössä oppilaitosten kanssa

Kokemusasiantuntijuuden laajentuessa kasvaa paradoksaalisesti sekä paine koulutusten yhdenmukaisuuteen että monimuotoisuuteen. Erilaisia kokemusasiantuntijakoulutuksia järjestetään ansiokkaasti sekä järjestöissä, hyvinvointialueilla että oppilaitoksissa. Järjestökoulutusten vahvuuksia ovat esimerkiksi kohderyhmän tunteminen, mahdollisuus pieniin opetusryhmiin, tuttuun toimintaympäristöön ja yksilöllisiin oppimispolkuihin. Järjestöissä ja hyvinvointialueilla on mahdollista luoda myös saumaton polku kokemusasiantuntijalle koulutuksesta kokemustoimintaan – ja sen yli.  Järjestöissä kuitenkaan harvoin on resurssia oppilaitostasoiseen koulutuksen laadunhallintaan. Useat sosiaali- ja terveysalan järjestöt toimivat myös STEA:n rahoituksella, jota ei ole tarkoitettu tutkintoon johtavan koulutuksen järjestämisen (tai edes sen oppimisympäristönä toimimisen) tukemiseen. Harvat järjestöt ovat myöskään vieneet koulutustaan Koski-järjestelmään opintokeskusten kanssa kanssa tehtävän yhteistyön kautta

Kokemustoiminnan monet kasvot: Virike ry

Kokemuksesi on arvokas -hankkeen blogisarjassa “Kokemustoiminnan monet kasvot” esitellään eri organisaatioissa toimivia kokemusasiantuntijoita ja vertaisia. Seuravaaksi esittelemme Virike ry :n kokemusasiantuntijan, Heidin. "Olen Heidi, iältäni 46v, ja olen käynyt kokemusasiatuntijakoulutuksen Virike Ry:llä vuonna 2020 Mikkelissä. Olen koulutukseltani päihde- ja mielenterveystyön lähihoitaja, mutta ollut työkyvyttömyyseläkkeellä jo useita vuosia kroonisten kipujen, masennuksen, ja Ehlers-Danlosin syndrooman takia. Arvokkain oppi, jonka sain kokemusasiantuntijakoulutuksesta oli se, että olen ihmisenä tärkeä. Omalla sairastumiskokemuksella on merkitystä, se ei ole mennyt hukkaan. Sain siitä hyvän työkalun, jolla voin auttaa esim. terveydenhuollon ammattilaisia ja opiskelijoita laajentamaan ajattelutapojaan koskien meitä sairastuneita. Lisäksi koulutus poisti sitä valtavan suurta häpeää, jota koin todella pitkään sairastumisestani.  Olen käynyt kertomassa tarinaani kouluilla opiskel