Siirry pääsisältöön

On elokuu ja kello tikittää kuukausi Nainen 100 starttaa

Nainen 100 on Taiteen Sulattamon teos Suomi 100 ohjelmistoon, syksyn mittaan voit seurata teoksen valmistumisen vaiheita, ohjaajan näkövinkkelistä Sulattamo blogissa. Nainen 100 on ensi-illassa 15.10.2017 Savoy teatterissa.



Kello tikittää, harjoitukset lähestyvät. Tasan kuukauden kuluttua starttaa puoli-q näyttämöllä Nainen 100 harjoitukset. Ohjaajan tuskailua ennakko työskentelyn parissa. Mietin miten se on mahdollista, että aina on samassa tilanteessa vaikka kuinka hyvin valmistautuu on valtava määrä liikkuvia osia, palasia jotka eivät ole loksahtaneet paikalleen. Budjetti on suurta ilmaa kuin ilmalaiva. Tuotannolla on niin kiire, ettei vuorkaudessa riitä tunnit työhön. Jännitys momentit saavat ohjaajan mielessä välillä megalomaaniset mittasuhteet.





Mikä, millainen, miksi Nainen 100
Nainen 100 on 100 naisen haastatteluihin perustuva teos naisesta, elämästä, ilosta, surusta elämän kaaresta mitä naisen elämään voi mahtua. Se on tarina, erilaisista elämän tapahtumista tarinoista joita on haluttu kerrotavaksi. Hiljaa hyvin kapeasti se liikkuu ajassa ehkä 100vuoden aikajanalla. Vaikka tarina ei ole sidonnainen aikaan, tai paikkaan vaan se on globaali näkemys naisen maailmasta Suomalaisesta näkökulmasta. Käsiteltävät asiat, kuitenkin koskettavat kaikkialla maailmassa.

Millainen on Nainen 100 tiedänkö sitä vielä itsekkään? Tiedän että, tarina pääsee iholle se koskettaa ja vaikuttaa. Naisen kipupisteitä aukeaa, surullisia ja suloisia muistoja, kyyneleitä, mutta onnen ilon hetkiä. Varpaita hiekassa, naurua laulua kauneutta. Lapsia leikkimässä, mummolan muistoja pullan tuoksua. Nainen 100 on koskettava hauska iloinen melankolinen se on kaikkea sitä tunne skaalaa mikä ihmisen elämään mahtuu.

Miksi Nainen 100? No miksi ei? Nainen 100 on Suomen juhlavuoden Suomi 100 ohjelmistoa, se on nykyaikainen katsaus naisen sieluun sisimpään ja maistuu elämälle. Se on peilaus naisesta meidän 100 vuotiaassa Suomessa. Suomi 100 ohjemisto on monipuolinen koko vuoden ajan, mutta kun kuulin tästä ohjelmistosta piirtyivät mieleeni kuvat jossa historian havina tuodaan lavoille ja estraadeille. Minä haluan tuoda ohjelmistoon teoksen naisesta ja naiseudesta. Haluan teoksen olevan tarinan siitä mitä naisilla on tänä päivänä sanottavana ja sitä kautta kertoa millainen elämä naisilla on ja on ollut. Kapeana akselina Suomen 100 vuotinen historia. Haluan nostaa naisen esille juhlavuotemme ohjelmistossa, tuoda siihen oman katsanto kulman.

Teoksen käsikirjoittaja Asta Honkamaa on juuri oikea ihminen tekemään käsikirjoituksen. Kun aloimme käymään aiheesta vuoropuhelua niin koin että, puhumme samaa kieltä ja näemme asioita samoista kulmista.

Tietysti teos on myös Taiteen Sulattamosta nousseiden naisten tarina. Taiteen Sulattamon Pia ja Arja ovat taidoillaan ja omilla personillaan innoittaneet minua moneen ajatukseen, suunitelmaan jotka nostan teoksessa esille. Taiteen Sulattamo ry toiminta nivoutuu ajatukseen, että mielenterveystoipujat, syrjäytyneet, päihdetoipujat ovat mukana tekemässä ammatti taiteilijoiden kanssa yhdessä produktiota. Nämä lahjakkaat ihmiset tuovat teokseen rosoisuutta, voimaa, uudenlaisia kulmia, avoimuutta ja läsnäoloa teokseen joka on koskettavaa ja kaunista.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tulevaisuuden kokemusasiantuntijuus

Kokemusasiantuntijuus sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa on ollut läsnä jo pitkään. Ammattilaisten rinnalla toimivat kokemusasiantuntijat tuovat laatua ja lisäävät ymmärrystä monin eri tavoin. Kokemusasiantuntijuuden juuret ovat vertaistoimijuudessa ja kumpuavat vertaisten toisilleen antamasta tuesta. Viimeisten 20-vuoden aikana kokemuksen käyttäminen osana päihde- ja mielenterveyspalveluita on tullut jäädäkseen, siltikään meillä ei ole olemassa selkeää näkemystä siitä miten erilaisia kokemukseen perustuvia toimintoja tai työtä määritellään. Kokemusasiantuntijuuden ja vertaistoimijuuden rajat ovat häilyviä ja määritelmät epäselviä. Kokemukseen perustuvan tiedon ja osaamisen käyttämistä on yritetty selkeyttää palvelurakenteissa erilaisilla nimikkeillä ja jakamalla kokemusasiantuntijoita koulutettuihin ja kouluttamattomiin. Koulutuksen perusteella jaottelu ei toimi täysin sekään koska meillä ei ole olemassa yhtenäistä laatuun perustuvaa kokemusasiantuntijakoulutusta. KA-koulutuste

Kokemusasiantuntijuutta, kokemustietoa ja osaamista yli rajojen

Kokemusasiantuntijuutta, kokemustietoa ja osaamista yli rajojen!  Taiteen Sulattamossa on jo pitkään tehty eurooppalaista asiantuntijatiedon vaihtamista yli valtakunnan rajojen. Yhteistyötä on tehty Keski-Euroopan, Baltian maiden sekä erityisesti Viron toimijoiden kanssa. Koronapandemia pääsi katkaisemaan yhteiskehittämisen ja hiljensi suunnitelmat kansainvälisestä asiantuntijayhteistyöstä. Nyt Taiteen Sulattamo on kuitenkin päässyt aloittamaan yhteistyön virolaisen Kogemusnõustajate Kodan kanssa. Valmistelut yhteiselle kehittämishankkeelle on käynnistetty ja tavoitteena on aloittaa vuonna 2022 tulevaisuuteen katsova hankeyhteistyö. Virossa ja Suomessa on asiantuntijuutta kummallakin puolella Suomenlahtea, jonka jakaminen on tärkeää ja hyödyllistä. Erityisesti toimintamallien yhteisessä kehittämisessä, sekä asiantuntijuuden vaihdossa on paljon, mitä voimme oppia toisiltamme.  Virossa kokemusasiantuntijatoiminta on kehittynyt nopeasti. Toiminnan ja koulutuksen taso on korkealaatuista se

Pois pulpetista! Osaamisperusteinen kokemusasiantuntijakoulutus

Uskallan väittää, että lähes kaikilla on synkkä muisto tylsästä luentomuotoisesta opetuksesta, johon osallistuessa ajatus harhaili, keho puutui eikä mitään aiheeseen liittyvää oppimista tapahtunut. Aina ei edes muistanut luennon aihetta luokkatilasta poistuessa. Ennen varsinkin lukiot ja yliopistot nojasivat vahvasti perinteiseen opettajajohtoiseen tyyliin ja mekaanisten fakta-listojen pänttäykseen. Vanhempi sukupolvi kertoo myös kauhutarinoita kansakouluajoiltaan, kun Euroopan jokia – tai muuta (työ)elämässä välttämätöntä tietoa – opeteltiin ulkoa häpeän uhan motivoidessa suorituksia.  Vanhan liiton opetusmenetelmät herkistivät kouluallergialle. Tyyli suosi tietynlaista oppijaa, joka mukautui, käyttäytyi ja oppi lukemalla. 2020-luvun työelämän vaatimukset suosivat toisenlaista tyyppiä: energistä ja rohkeaa touhukasta tekijää. Toki akateemisella (humanistisellakin!) osaamisella on yhä tärkeä arvonsa, mikä vallitsevassa arvoilmapiirissä on taloudellisten hyötylaskelmien alla valitettava