Siirry pääsisältöön

KokemusX:ät kehittämässä

 Mitä saadaan aikaan, kun lähes kolmekymmentä kokemusasiantuntijaa kokoontuu iltapäiväksi yhteisen tärkeän asian äärelle etäyhteydellä? Ainakin paljon keskustelua, kolme sivua Padlet-kommentteja ja tietenkin sitä jo perinteistä teknistä säätöä.

Kuvakaappaus hankkeen yhteiskehittämisalustalta Mirosta.

Kokemuksesi on arvokas -hanke on halunnut kuulla ja toteuttaa koko kokemustoiminnan kentän toiveita. Erityisen tärkeänä on pidetty sitä, että myös kokemusasiantuntijat pääsevät ääneen ja kertomaan kokemuksiaan sekä näkemyksiään koulutuksesta. Maaliskuussa pidetyn kehittämisiltapäivän voidaan ajatella toisaalta olleen jatkoa ensimmäiselle organisaatioille suunnatulle kehittämistilaisudelle, kuin kokemusasiantuntijoiden oman kahden iltapäivätuokion ensimmäinen osa. On ilahduttavaa, että tilaisuuksissamme näkyy jo nyt vanhoja tuttuja aktiiveja, jotka toimivat usein kaksoisroolissa sekä kokemusasiantuntijana, että oman organisaationsa edustajana, niin kouluttajana, koordinoijana kuin hanketyöntekijänä tai asiantuntijavieraanakin.

Erityisen tärkeänä on pidetty sitä, että myös kokemusasiantuntijat pääsevät ääneen ja kertomaan kokemuksiaan sekä näkemyksiään koulutuksesta.

Tapahtuman rakenne oli suhteellisen perinteinen ja simppeli: orientoiva lämmittelytehtävä, kertaus päivän ohjelmasta ja toivotuista toimintatavoista, pieni hankeinfo ja sen jälkeen jakaantuminen pienryhmiin Teamsin automatisoidulla toiminnolla kehittämistehtävän pariin. Kehittämishetken jälkeen kävimme läpi tuotokset ryhmittäin. Iltapäivän lopussa oli mahdollisuus antaa pikapalautetta iltapäivän tunnelmista Mentimeterillä ja sitten aikaa olikin enää loppusanoille.

Järjestäjän näkökulmasta palautteen lukeminen oli antoisaa, sillä etäalustalla toimiessa emme voi olla varmoja, tippuuko joku linjoilta ja pienryhmistä, tai onko etukäteen hyvin suunniteltu kysymyspatteristo kuitenkaan toimiva, tarpeeksi (vai peräti liikaa) keskustelua herättävä ja miten aika ylipäätään suhteutuu annettuun tehtävään.

Yksityiskohta kokemusasiantuntijoiden kehittämisiltapäivän Padlet-koosteesta.

Tärkeimmäksi palautteen mukaan koettiin ylipäätään yhteen kokoontuminen, verkostoituminen, yhdessä työskentely sekä toisten kokemusten kuuleminen ja sitä kautta oman ajattelun avartuminen. Osa olisi tosin toivonut lisää aikaa keskusteluun ja ryhmätehtävän koosteen tekoon, minkä lisäksi jo nyt toivottiin syvempää pohtimista kehittämiseen. Palautteesta nousi myös toive, että aiheita pääsisi pohtimaan etukäteen ennen työpajaa. Tämä on varteenotettava idea ja seuraavassa tapahtumassa voimmekin ottaa mukaan myös orientoivan, etukäteen ilmoittautuneille lähetettävän ennakkotehtävän.

Palautteesta nousi myös toive, että aiheita pääsisi pohtimaan etukäteen ennen työpajaa.

Seuraava kokemusasiantuntijoiden tilaisuus järjestetään toukokuun puolessa välissä. Tässä tapahtumassa pääsemme varmasti jo syvemmälle aiheeseen, jatkojalostamaan Padlet-koosteesta nousseita kehityskelpoisia ideoita ja ihan oikeasti yhteiskehittämään koulutussisältöjä. Kuten yksi osallistuja summasi, yhteiset pohdinnat ja aivoriihet ovat hyviä, sillä niissä me kokemusasiantuntijat olemme parhaimmillamme! Tervetuloa mukaan!








Lumisin kevätterveisin,

hankekoordinaattori Iiramaria



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

"Äidit – kiitos teille hoivasta, rajoista ja rakkaudesta!"

ADHD-liitto on tehnyt vahvaa yhteistyötä Taiteen Sulattamon Kokemuksesi on arvokas -hankkeen kanssa. Liitto on tunnistanut kokemus- ja vertaiskoulutustensa oppimisympäristön PAIKKO-järjestelmän avulla. Liitolle on myös juuri myönnetty Kokemustoiminnan vastuullisuuden sydän. ADHD-liiton kokemustoimijan, Leevin, sanoin haluamme toivottaa hyvää äitienpäivää kaikille äideille ja äidinmielisille! "Äidit – kiitos teille hoivasta, rajoista ja rakkaudesta!  HYVÄÄ ÄITIENPÄIVÄÄ Hei, luet ajatusvirtaani, joten pahoittelen mahdollisia sekoiluja ja ylipitkiä virkkeitä. Ajatus tämän tekstin kirjoittamiseen lähti alun perin kokemustoiminnan kautta. Luodessani omaa tarinaani esitettäväksi ja sitä esittäessäni ADHD-liiton kokemustoimijakoulutuksessa, kouluttajani nosti erään huomion puheestani, joka poiki lopulta idean tämän tekstin kirjoittamiseen. Tuo huomio oli samaan aikaan hyvin pieni asia, jonka itsekin olin naurahtaen ohimennen maininnut huomioimatta sitä kuitenkaan sen enempää, mutta kuten

Kokemustoiminnan monet kasvot: Virike ry

Kokemuksesi on arvokas -hankkeen blogisarjassa “Kokemustoiminnan monet kasvot” esitellään eri organisaatioissa toimivia kokemusasiantuntijoita ja vertaisia. Seuravaaksi esittelemme Virike ry :n kokemusasiantuntijan, Heidin. "Olen Heidi, iältäni 46v, ja olen käynyt kokemusasiatuntijakoulutuksen Virike Ry:llä vuonna 2020 Mikkelissä. Olen koulutukseltani päihde- ja mielenterveystyön lähihoitaja, mutta ollut työkyvyttömyyseläkkeellä jo useita vuosia kroonisten kipujen, masennuksen, ja Ehlers-Danlosin syndrooman takia. Arvokkain oppi, jonka sain kokemusasiantuntijakoulutuksesta oli se, että olen ihmisenä tärkeä. Omalla sairastumiskokemuksella on merkitystä, se ei ole mennyt hukkaan. Sain siitä hyvän työkalun, jolla voin auttaa esim. terveydenhuollon ammattilaisia ja opiskelijoita laajentamaan ajattelutapojaan koskien meitä sairastuneita. Lisäksi koulutus poisti sitä valtavan suurta häpeää, jota koin todella pitkään sairastumisestani.  Olen käynyt kertomassa tarinaani kouluilla opiskel

Best of Both Worlds – Kokemusasiantuntijakoulutuksen järjestäminen yhteistyössä oppilaitosten kanssa

Kokemusasiantuntijuuden laajentuessa kasvaa paradoksaalisesti sekä paine koulutusten yhdenmukaisuuteen että monimuotoisuuteen. Erilaisia kokemusasiantuntijakoulutuksia järjestetään ansiokkaasti sekä järjestöissä, hyvinvointialueilla että oppilaitoksissa. Järjestökoulutusten vahvuuksia ovat esimerkiksi kohderyhmän tunteminen, mahdollisuus pieniin opetusryhmiin, tuttuun toimintaympäristöön ja yksilöllisiin oppimispolkuihin. Järjestöissä ja hyvinvointialueilla on mahdollista luoda myös saumaton polku kokemusasiantuntijalle koulutuksesta kokemustoimintaan – ja sen yli.  Järjestöissä kuitenkaan harvoin on resurssia oppilaitostasoiseen koulutuksen laadunhallintaan. Useat sosiaali- ja terveysalan järjestöt toimivat myös STEA:n rahoituksella, jota ei ole tarkoitettu tutkintoon johtavan koulutuksen järjestämisen (tai edes sen oppimisympäristönä toimimisen) tukemiseen. Harvat järjestöt ovat myöskään vieneet koulutustaan Koski-järjestelmään opintokeskusten kanssa kanssa tehtävän yhteistyön kautta