Siirry pääsisältöön

Yhdessä eteenpäin!

 Kokemuksesi on arvokas -hankkeen ensimmäisen toimintavuoden kartoitustyössä ja tapahtumissa nousi selkeästi tarve laajemmalle keskustelulle kokemusasiantuntijuuden yhteisistä näkymistä ja näkemyseroista. Hanke on alusta asti tahtonut edistää kaikkien kokemustietoa jalostavien koulutusten kehitystyötä ottamatta kantaa nimikkeisiin tai kokemustoimintaan koulutuksen jälkeen. Yhteistä kehitystyötä on kuitenkin ajoittain hidastanut termien ja tavoitteiden erot. Vaikka hanke keskittyykin koulutusten kehittämiseen ja yhtenäistämiseen, vaikuttavat erilaiset näkemykset kokemusasiantuntijuuden roolista luonnollisesti myös koulutusten tavoitteisiin.

Hanke on alusta asti tahtonut edistää kaikkien kokemustietoa jalostavien koulutusten kehitystyötä 

Hankkeen toisen toimintavuoden ensimmäinen yhteiskehittämisen tapahtuma järjestettiin 15.2. Helsingissä. Tapahtuman teemoina olivat verkostoitumisen lisäksi juuri kokemusasiantuntijuuden periaatteet, monimuotoisuus sekä rooli erilaisissa toimintaympäristöissä. Tapahtumaan osallistui ilahduttava määrä toimijoita ympäri Suomea ja edustettuna oli erilaisia näkökulmia monimuotoisen kentän eri puolilta. Tapahtuma käynnistyi ryhmäpohdintatehtävällä, joissa käsiteltiin toivottuja teemoja, kuten vapaaehtoista ja palkkiollista kokemustoimintaa, kentän yhtenäistämistä sekä hyvien koulutuskäytänteiden jakamista. Ryhmätyöskentelyn jälkeen yleiseen keskusteluun nousi tuttuja puheenvuoroja kentän eri laidoilta.

 

Ryhmätehtävä käynnissä paljon pidetyllä "vastausmustalla"!


Tapahtuma oli sekä hankehenkilöstön että osallistujapalautteiden mukaan onnistunut. Tärkeät näkemyserot nostettiin vielä kerran esille, jotta ymmärrys eri näkökulmia kohtaan lisääntyisi. Päämääränä ei ollutkaan välttämättä yhteisymmärrykseen pääseminen tai tiukka käsitteenmäärittely, vaan toivottu tilan luominen avoimelle ja rehelliselle vuoropuhelulle.

Päämääränä ei ollutkaan välttämättä yhteisymmärrykseen pääseminen tai tiukka käsitteenmäärittely, vaan toivottu tilan luominen avoimelle ja rehelliselle vuoropuhelulle. 

Positiivisten palautteiden lisäksi tapahtuma sai kritiikkiä siitä, että myös osallistujista tuntui, että keskustelu ei tietyiltä osin etene. Oli osittain tavoitteenakin, että erilaiset näkökulmat saavat tilaa ja näkyväksi tulee, että joiltakin osin yhtenäistäminen voi olla vielä kaukainen tai jopa turha tavoite. Hankehenkilöstö jakaa osallistujien toiveen jättää keskustelu näkemyseroista ja siirtyä niistä huolimatta eteenpäin rakentamaan yhteistä vahvaa kokemuskoulutuskenttää.

 

Hanke, kuten useat kouluttajajärjestötkin, saa rahoituksensa Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA:lta. STEA tukee tuloksellista kansalaisjärjestötoimintaa, joka edistää yhdenvertaisuutta, yhteisöllisyyttä ja osallisuutta. Tästä näkökulmasta hankkeen tuki suuntautuu vapaaehtoisuuden ympärille rakentuvaan kansalaisjärjestötoimintaan, vaikka hanke tuotoksineen onkin yhä tarkoitettu edistämään kaikkien kentän toimijoiden etua. Hanke ei ota kantaa siihen, missä toimintaympäristöissä tai minkälaisilla sopimuksilla koulutuksen jälkeen osaamista hyödynnetään.

Tästä näkökulmasta hankkeen tuki suuntautuu vapaaehtoisuuden ympärille rakentuvaan kansalaisjärjestötoimintaan

Erityisesti kokemusosaamisen palkkiokeskustelu on herättänyt vahvoja mielipiteitä. Toisaalta kokemusosaaminen voisi olla rinnastettavissa esimerkiksi freelance-taiteilijoiden tai muiden asiantuntijakonsulttien osaamiseen. Osaamista voi hyödyntää niin vapaaehtoisena kuin erilaisissa palkkiollisissakin tehtävissä. Arvokas osaaminen voi olla harrastuneisuuden, koulutusten ja henkilökohtaisten vahvuuksien summa eikä perustu vain tiettyyn tutkintoon tai suljettuun nimikkeeseen. Niin myös palkkioiden maksun sopimus rakentuu yksilöllisesti osaamisen ja tehtävän vaatimustason mukaan. Verkoston toiveen mukaan kokemuskoulutukset säilyttävät monimuotoisuutensa, joten niistä ei jatkossakaan saa nimikettä, joka oikeuttaisi yksiselitteisesti tiettyyn palkkioon.

 

Vastausmustien tuotokset purettiin ja lisättiin Miron yhteiskehittämisalustalle.

Huolimatta toimintakenttien eroista vallitsee kuitenkin laaja yhteisymmärrys kokemusosaamisen arvosta ja tärkeydestä, joiden edistämiseen myös hanke on työllään sitoutunut. Hankkeen kevät on täynnä yhteiskehittämisen tapahtumia sekä kouluttajille että kokemusasiantuntijoille. Ensimmäinen kokemusasiantuntijakoulutuksen oppimisympäristö on tunnistettu PAIKKO-järjestelmän avulla, piloteista saadaan pian palautetta ja uusia yhteistyökumppaneita tippuu mukaan tasaisella tahdilla. Myös materiaaliportaali on avattu ja päivittyy käyttäjäkokemusten myötä. Hanke pyrkii edistämään kokemusosaamisen arvostusta ja tarvitsee siihen koko verkoston tukea. Onkin ollut ilo huomata, että koulutusten yhtenäistäminen vaikuttaisi olevan koko monimuotoisen kentän yhteinen hanke!

Huolimatta toimintakenttien eroista vallitsee kuitenkin laaja yhteisymmärrys kokemusosaamisen arvosta ja tärkeydestä, joiden edistämiseen myös hanke on työllään sitoutunut. 

 

Kevätauringon kanssa kilpaa hymyillen,

Hanketiimi



 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kulttuuripajat kulttuurihyvinvointitoiminnan ytimessä mielenterveyskentällä

  Mitä eroa on Taiteen Sulattamo ry:n ja kulttuuripajojen toiminnalla? Tämä kysymys nousee säännöllisesti esiin, mutta näkökulman voisi tällä kertaa kääntää myös siihen, mitä yhteistä niillä on. Kulttuuripajatoiminta on kulttuurimenetelmiä hyödyntävän mielenterveystyön johtotähti. Toimintamalli on saavuttanut pitkäjänteisellä menestyksekkäällä työllä vankan aseman ja kehittyy reagoiden kentän muutostarpeisiin. Kulttuuripajamalli on levinnyt ja juurtunut valtakunnalliseksi toimintamuodoksi. Taiteen Sulattamon tausta taas on vahvasti taiteen, erityisesti näyttämötaiteen, menetelmin tehtävässä mielenterveystyössä – taide edellä. Sulattamo tietää, miten taideprosessit edistävät mielenterveyttä. Työmme pureutuu aina taiteen kautta toimintaan ja taiteeseen toimintamme ytimessä. Kulttuuripajatoiminta on kulttuurimenetelmiä hyödyntävän mielenterveystyön johtotähti Vuosi 2023 on Taiteen Sulattamon kymmenes toimintavuosi. Taiteen Sulattamo sai alkunsa ammattitaiteilijoiden ja helsinkiläisten m

Kokemustoiminnan monet kasvot: Surevan kohtaaminen

  Kokemuksesi on arvokas - hankkeen blogisarjassa “Kokemustoiminnan monet kasvot” esitellään eri organisaatioissa toimivia kokemusasiantuntijoita ja vertaisia. Sarjan tarkoituksena on tuoda esiin, kuinka monissa organisaatioissa ja monimuotoisena erilaista kokemustoimintaa järjestetään. Tässä ensimmäisessä osassa esittelemme Surevan kohtaaminen -toiminnassa vaikuttavan Tuijan.  Olen Tuija Udd-Manninen. Olen 37 vuotta ja teen kokemuspuheenvuoroja edustaen niin Nuoret Lesket kuin Surunauha -järjestöäkin. Olen toiminut kokemusasiantuntijana vuodesta 2022 lähtien. Mielestäni tärkein ja arvokkain oppi käymästäni kokemusasiantuntijakoulutuksesta oli, että puheenvuoroa tehdessä saa ja pitääkin olla oma itsensä.  Kokemuskentällä olen tehnyt puheenvuoroja liittyen työelämään, lasten surusta sekä mitä läheisen itsemurhan kokeminen vie ja tuo omasta elämästä. Olen ollut mukana muutamassa projektissa, jossa on kehitetty tiedon ja avun löytymistä surun keskellä. Puheenvuoropyynnöt olen usein

Best of Both Worlds – Kokemusasiantuntijakoulutuksen järjestäminen yhteistyössä oppilaitosten kanssa

Kokemusasiantuntijuuden laajentuessa kasvaa paradoksaalisesti sekä paine koulutusten yhdenmukaisuuteen että monimuotoisuuteen. Erilaisia kokemusasiantuntijakoulutuksia järjestetään ansiokkaasti sekä järjestöissä, hyvinvointialueilla että oppilaitoksissa. Järjestökoulutusten vahvuuksia ovat esimerkiksi kohderyhmän tunteminen, mahdollisuus pieniin opetusryhmiin, tuttuun toimintaympäristöön ja yksilöllisiin oppimispolkuihin. Järjestöissä ja hyvinvointialueilla on mahdollista luoda myös saumaton polku kokemusasiantuntijalle koulutuksesta kokemustoimintaan – ja sen yli.  Järjestöissä kuitenkaan harvoin on resurssia oppilaitostasoiseen koulutuksen laadunhallintaan. Useat sosiaali- ja terveysalan järjestöt toimivat myös STEA:n rahoituksella, jota ei ole tarkoitettu tutkintoon johtavan koulutuksen järjestämisen (tai edes sen oppimisympäristönä toimimisen) tukemiseen. Harvat järjestöt ovat myöskään vieneet koulutustaan Koski-järjestelmään opintokeskusten kanssa kanssa tehtävän yhteistyön kautta