Arjen supersankarit — uusi Roolipeli mielenterveyden teemojen ympärillä

Taiteen Sulattamolla kehitetään uusia innovaatioita ja toimintoja. Yksi näistä on Mixu Laurosen kehittämistyönä toteutettava uusi Roolipeli mielenterveyden teemojen ympärillä.

Roolipelaaminen on Taiteen Sulattamolla jo testissä ollutta toiminta ja sitä kehitetään eteenpäin meille sopivaksi. Peliprojekti Mentalsin sisältöä avaa pelinkehittäjä tässä blogissa.


Kuvassa Mixu Lauronen ja tekstit missä kerrotaan pöytäroolipelien olevan kello 17-20 tiistaisin ja perjantaisin taiteen sulattamolla

Projekti Mentals

Vuonna 2016 järjestettiin kilpailu, jonka tarkoituksena oli kirjoittaa roolipeli kahdessakymmenessäneljässä tunnissa. Päätin osallistua kilpailuun, mutta en oikein keksinyt aihetta. Pyörittelin päässäni kaikenlaista, ja lopulta mieleeni juolahti arjen supersankarius. Se on kehittämäni termi, joka kuvaa mielenterveyden haasteita kohtaavien selviämistä arjessa.

Arjen sankareista puhutaan paljon, mutta monesti unohtuu, että on ihmisiä, jotka joutuvat päivittäin taistelemaan paitsi arjen askareiden, myös mielenterveydellisten hidasteiden kanssa – ja onnistuvat siinä. Heitä minä kutsun arjen supersankareiksi.

Sain aikaan työnimellä Mentals raakileen, jonka sitten lähetin kilpailuun. Se ei pärjännyt, mutta vakuutti minut, että konsepti arjen supersankareista toimii. Pelissä seikkailevat psykiatrisen sairaalan potilaat, jotka saavat pelin alussa supervoimia. Sitten he joutuvat (tai pääsevät, ihan miten vaan) pelastamaan maailmaa, kun niin kutsutut normaalit ovat pulassa. Ne, jotka tuntevat sarjakuvia, huomaavat varmasti, miten asetelma muistuttaa Ryhmä-X:n mutantteja. Rinnastus on tarkoituksellinen. Mutantit ovat samalla tavalla ulkopuolisia kuin mielenterveysongelmaisetkin.

Supersankarilla on paljon mietittävää. Pitääkö hän oman identiteettinsä piilossa, vai tuleeko hän kaapista ulos heti kun mahdollista? Ketä hän auttaa ensimmäisenä? Yksi ongelma on se, että supervoimat ovat suoraan verrannollisia hahmon mielen sairauden asteeseen, eli mitä vaikeampi sairaus, sen vahvempi supervoima. Hahmon on siis tasapainoteltava kapealla narulla. Mitä enemmän käytät voimiasi, sen pahempi takapotku tulee sairausepisodin muodossa.

Pelin tarkoituksena on muistuttaa pelaajille, että jokainen meistä on arvokas. Jokainen meistä voi tehdä suuria tekoja, eikä toisenlaisuudessa ole mitään hävettävää. Pelin suunnittelu on vasta alkutekijöissään, joten kiinnostuneiden on vain odotettava. Pyrkimyksenä on voimaannuttaa pelaajia: minä osaan, minä pystyn mihin tahansa. Jokainen meistä voi olla mielenterveyden haasteista huolimatta Arjen Supersankari.

Mixu Lauronen

Heti kun Taiteen Sulattamon toiminnot pääsevät käynnistymään tule tutustumaan roolipelien maailmaan jonne sinut johdattaa pelin johtajana Mixu Lauronen.

Tapahtumatiedotusta voit seurata meidän Facebookista: https://www.facebook.com/taiteensulattamory

Kommentit

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Taiteen ja mielenterveystyön yhdyspinnoilla

Koronakriisillä on suuri vaikutus ihmisten mielenterveyteen - tukea mielenterveysjärjestöistä

Taide ja kulttuuri ovat tärkeä koronakevään exit-väylä.